KUBUR MEMANGGIL EUY!

Kubur setiap hari menyeru manusia sebanyak lima kali:
1. Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
2. Aku rumah yang gelap, maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
4. Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Basmallah sebagai penawar.
5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyaklah bacaan
"Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawaban kepadanya.

GB BACA nih peringatan dari file kakak GB yang nyangkut di tempat sampah .... ternyata kubur juga memberi kisi-kisi buat orang yang masih hidup ... ga salah kok banyak orang yang disempitkan lapang kuburnya ..itutu kayak film rahasia illahi... ternyata benar kebukti .. banyak orang yang serakah terhadap tanah kemudian orang itu disulitkan kuburnya .. ga disempitin, keluar belatung dari mulutnya, dan banyak orang yang dipalingkan jasadnya dari kiblat. apa semua ini akibat kelalaian kita ?

apa orang baik juga bisa masuk neraka? apa orang berdosa juga bisa masuk surga ?

Dari sebuah hadis ada diceritakan ALLAH s.w.t. telah mengantar malaikat Jibril bertemu malaikat Malik untuk mengambil api darinya bagi kegunaan Adam untuk memasak. Malaikat Malik pun bertanya "Wahai Jibril! berapa banyakkah yang kamu mahu?" Sebesar buah tamar, jawab Jibril. Kata Malik, "Tahukah kamu, kalau aku berikan api neraka sebesar yang kamu mahu pasti akan hancur lebur 7 petala langit dan bumi kerana kepanasannya. "Kalau begitu separuh buah tamar, kata Jibril. Jawab Malik, "Kalau separuh darinya nescaya langit tidak dapat menurunkan hujan walaupun setitik ke bumi dan segala tanaman akan musnah."

Malaikat Jibril lalu memohon pertolongan dari ALLAH untuk mengetahui jumlah yang betul. ALLAH lalu berfirman, "Ambillah sebesar biji sawi." Pergilah Jibril mendapatkan api itu kemudiannya api itu dibasuh dahulu dengan 70 buah sungai di syurga. Setelah itu ianya dibawa kepada Adam dan diletakkan di atas puncak gunung yang tinggi. Tiba-tiba cairlah gunung itu dan tinggallah hanya sedikit maka api itulah yang digunakan hingga sekarang. Kesimpulannya, api neraka beribu-ribu kali lebih panas dari api di dunia, kata penceramah jum'at GB, Allah hanya memberi nikmat di dunia hanya 1 % dan sisanya 99% untuk disurga, berarti kalau panasnya api di dunia hanya 1 % maka api neraka 99% .... Nauzubillahiminzalik.

Comments (0)